Innehållsstrategi

Det blir tydligare och tydligare att vi måste ta innehållet på allvar. Flera webbkonsultföretag anställer innehållsstrateger/copywriters/språkkonsulter som jobbar med innehållsstrategi och texter, eller Content strategy som det ofta benämns med. Det gamla arbetssättet att bygga en nästan färdig webbplats med strålande design och bra redaktörsgränssnitt och sedan lämna den i händerna på organisationen för att de själva ska fylla den med innehåll, är inte ett hållbart arbetssätt. I många projekt kommer innehållet sist och det är först då som man upptäcker att designen inte riktigt passa ihop med innehållet. Eller att man bara försöker migrera över allt innehåll till den nya webbplatsen och att det inte blir så bra som man tänkt sig. Lika ofta börjar man försent att strukturera innehållet på riktigt och ofta är organisationen inte uppbyggd för att arbeta med innehållet på ett strukturerat sätt.

Innehåll och koncept tillsammans

Börja jobba med innehållsstrategin redan från början så att det kan gå hand i hand med design och koncept. Och se till att det finns en organisation som jobbar aktivt och nära utvecklingsteamet under hela projektets gång. Vanligtvis brukar vi användbarhetskonsulter dra upp riktlinjer för innehållet och hålla workshops med organisationen om vilket innehåll som är prioriterat och hur det ska ta plats i konceptet. Men ofta ligger ansvaret på organisationen att fylla ramarna med det konkreta innehållet. Om de innehållsansvariga inte jobbar tätt ihop med de som utformar design och koncept så är det väldigt svårt att få ihop en bra helhet.

Det finns även många exempel på utvecklingsprojekt där vi gör wireframes och designskisser och fyller på med lite ogenomtänkt text eller kanske till och med lorem ipsum. Självklart förklarar vi för åskådarna att det bara är nonsenstext och att de inte ska hänga upp sig på detaljerna. Självklart hänger de upp sig på rubriker och innehåll och det första de säger är ”Ska det verkligen stå så där?”. Också detta är självklart eftersom nonsensinnehållet stör helhetsbilden och förstör budskapet i konceptet. Koncept och innehåll måste gå hand i hand. På så sätt blir det tydligare att vi är på rätt väg och att konceptet utstrålar rätt budskap.

Men vem ska jobba med innehållet? Det är bra om det finns utvalda innehållsansvariga inom organisationen som känner till varumärke och affärsstrategi och som sedan kan förvalta innehållet, hålla det uppdaterat och vidareutveckla. Dessa personer måste vara involverade i utvecklingsprojektet så att koncept och innehållsstrategi kan formas sida vid sida. Annars blir det en klassiskt dålig överlämning som riskerar att stjälpa både innehåll och design. Men det är också värdefullt att en person utanför organisationen är med och utformar strategin. En expert kan se med nya ögon på det som redan finns och kan hjälpa organisationen att prioritera och rensa.

Saker att tänka på för att lyckas med innehållet på en webbplats.

  1. Det måste finnas en uttalad organisation som har ansvar för innehållet och som jobbar aktivt genom hela projektet och som jobbar tätt ihop med resten av design- och utvecklingsteamet. Det är viktigt att dessa personer har rätt kompetens och engagemang, det är inte ett uppdrag man delar ut till de som har lite tid över. Det behövs en innehållsstrateg/copywriter/språkvårdare eller liknande som kan ta ett helhetsansvar och det måste finnas en strategi för hur beslut tas. Dessa personer måste även ha ansvar för förvaltningen av innehållet. De strategier man har arbetat fram under utvecklingsarbetet måste leva vidare i förvaltningsarbetet.
  2. Samarbeta. Om det finns flera personer som skriver innehåll så är det en fördel att granska varandras texter och bolla idéer med varandra. Det är lättare att upptäcka fel och komma med förbättringsförslag när man ser innehållet på nytt och inte har hunnit bli hemmablind.
  3. Vem är innehållet till för? Precis som med resten av konceptet måste man tänka på användaren eller personan även när man utformar innehållet. Är innehållet anpassat till de prioriterade målgrupperna? Vill ”Lisa” läsa det här? Förstår hon vad som menas? Tilltalar det henne?
  4. Vad är det huvudsakliga budskapet i den information som ska visas? Innehållet måste vara användbart. Hjälper det användaren? Finns det ett behov av innehållet? Är det aktuellt? Vad ska det leda till? Vad är meningen med innehållet? Vilken tonalitet ska användas? Vilket språk och tonläge passar varumärket?
  5. Vilket innehåll ska finnas kvar av det som eventuellt redan finns på den gamal webbplatsen? Vad behöver skrivas om? Vilket innehåll är prioriterat? Vilket ska tas bort? Det är alltid lättare att ha en grund när man skriver och inte behöva skriva från ett blankt papper. Men det är viktigt att verkligen tänka igenom om det innehåll som finns är relevant och viktigt.
  6. Vilka skrivregler och språkregler ska finnas? Jag är ingen påhejare av regler och begränsningar men det kan vara bra med en översiktlig genomgång eller utbildning så att innehållet inte spretar för mycket.

Det lönar sig att ta hand om innehållet och ta fram en innehållsstrategi i projektets första steg. Ett projekt där det funkade bra är VHS och antagning.se där jag och de andra i design/ux-teamet jobbade tätt ihop med språkvårdare och innehållsansvariga under utvecklingsprojektets gång. Det belönades med vinst av Klarspråkskristallen 2011.

Om du vill lära dig mer om content strategy så borde du bege dig till CS forum i London i höst.

Det här inlägget postades i Användbarhet, Informationsstruktur, Innehåll, Webbstrategi. Bokmärk permalänken.

2 svar till Innehållsstrategi

  1. Pingback: Ta innehållet på allvar » Om webb

  2. Pingback: Valtech Labs » Sju UX-trender för 2012

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>