Personas eller beteendebeskrivningar?

Personas och beteendebeskrivningar (eller beteendeprofiler som de också kan kallas) är två bra sätt att beskriva målgrupper och deras behov och göra dem mer konkreta.  Genom att ha bra målgruppsbeskrivningar kan man lättare se till att beslut tas utifrån målgrupperna och deras behov. När målgruppsbeskrivningarna är förankrade i organisationen och projektgruppen kan man komma bort från att designa ett system utifrån sina egna behov och istället tänka på målgrupperna. Man kan lyfta diskussioner från ”Om jag använde det här skulle jag vilja…” till ”För Karin vore det nog bättre med…” (om man använder personas) eller ”För Spontanhandlaren vore det nog bättre med…” (om man använder beteendebeskrivningar). Vilken typ av målgruppsbeskrivning som passar bäst beror främst på hur målgruppen och deras behov ser ut.

Personas

Personas är ett sätt att beskriva fiktiva användare som representerar delar av målgrupperna. Ofta beskrivs de med namn, bild, karakteristiska drag och beteenden. Syftet med att beskriva dem så här är att försöka förankra målgrupperna i organisationen. Med en bild, ett namn och en berättelse om personan får de som arbetar i organisationen och i projektet lättare att komma ihåg personan och därmed målgruppen. Nyckeln är att ständigt prata om och visa upp personas så att de blir en naturlig del av projektet och att man  tar beslut utifrån insikter om målgrupperna. Ett lyckat exempel är utvecklingen av antagning.se, en ny webbplats där man söker till universitet och högskola. Där pratade vi ständigt om Lisa, Johan och Pernilla som var våra personas. De blev en naturlig del av vårt arbete och det var väldigt vanligt att produktägare och andra personer på VHS pratade om dem som att de var levande varelser; ”Det här skulle Pernilla gilla, hon skulle kunna hitta liknande kurser och bli inspirerad att söka något mer.”

För att använda personas krävs att målgrupperna är tydliga och att man kan knyta vissa beteenden, kunskaper eller behov till en specifik målgrupp. Det är även bra i de fall där olika målgrupper ska behandlas olika eller har olika regler att förhålla sig till, t ex att Lisa måste skapa ett nytt konto för att kunna anmäla sig till kurser, medan Johan loggar in via ett universitet.

Beteendebeskrivningar eller beteendeprofiler

Beteendebeskrivningar beskriver olika beteende snarare än en viss person. Ibland kallar man dem även för beteendeprofiler. Dessa är bra för att synliggöra att en person i målgruppen kan ha flera olika beteendemönster beroende på situation. De är bra att använda när det inte går att säga att en viss del av målgruppen beter sig på ett visst sätt. Terese har nyligen använt det i ett projekt för en slags e-handelsajt. Där såg vi tydligt att det inte gick att säga att en småbarnsförälder eller en pensionär har ett visst beteende. Det var snarare så att vi kunde se att det fanns t.ex. ”Spontanhandlaren”, som går väldigt snabbt från idé om att handla till att faktiskt köpa, och ”Grundliga undersökaren” som jämför flera olika återförsäljare och snarlika produkter och läser på om produkterna på andra sajter innan h*n slår till. Vi kunde se att en del personer alltid är t.ex. ”Grundliga undersökaren” medan andra personer kan anta olika beteendemönster beroende på situationen. Vi såg även att vissa personers beteende inte gick att stoppa direkt i någon av beteendebeskrivningarna utan plockade vissa delar från två olika beskrivningar. Då vi totalt med våra fyra beteendebeskrivningar hade täckt in alla olika typer av beteenden kände vi oss trygga med våra beskrivningar och kunde ta bra designbeslut utifrån dem.

Vad ska man välja?

Vårt tips är att inte för tidigt bestämma sig för hur man ska skriva målgrupperna utan att först göra målgruppsundersökningar och få en förståelse för dem. Sedan är det dags att fundera på vilken beskrivning som passar bäst. Dels utifrån de beteende- och användarmönster som man ser och dels utifrån organisationen man arbetar med. Ibland passar det ena helt enkelt bättre än det andra. Båda typerna av målgruppsbeskrivningar är någonting man bör arbeta med under hela projektet och hålla levande. Se därför till att uppdatera beskrivningarna allt eftersom ni lär er mer om målgrupperna, så kommer de bara blir mer och mer användbara för er. Se även till att alla inblandade i projektet (både i projektgruppen och intressenter) har koll på målgruppsbeskrivningarna och vilka det faktiskt är som vi gör detta för. Fatta sedan beslut, både stora också små, utifrån dessa målgrupper.

/Anna & Terese

Relaterade inlägg

Det här inlägget postades i Användbarhet, Interaktionsdesign, Metoder. Bokmärk permalänken.

2 svar till Personas eller beteendebeskrivningar?

  1. Pingback: Agil coach: boktips och reflektioner | useruser

  2. Kent Lundgren skriver:

    Tack för intressant, kunnig och personlig text!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>